Friday, June 1, 2012

Tips membeli rumah

Berdasarkan pengalaman kami yang baru selesai fasa ke2 untuk membeli rumah ada baiknya berkongsi tips membeli rumah

 FASA 1 :

               1. Pilih lokasi yang bersesuaian dengan jiwa anda,
                       1.1 pastikan lokasi yang anda pilih selamat
                            ( bukan lokasi hot mengenai kisah  rompakan,pembunuhan).
                       1.2 lokasi terpulang kepada hak individu la,
                             Ada yang suka dekat dengan tempat kerja, ada yang suka jauh.
                              tetapi make sure x jam sudahla
                       1.3 Ni tips yang sangat penting pastikan lokasi yang jadi pilihan senang untuk                              disewakan atau dengan kata lain ada nilai, manala tahu nanti da TUA mampi membeli
                              Banglo
 Tetapi tahukah anda lokasi di bandar kini jauh lebih mahal berbanding kawasan luar bandar. Jadi jika tidak berkemampuan pilihlah



               2. Harga, Tengok kemampuan mampu ke tak bayar monthly installment
                     
                   Yg penting bukan monthly installment je tau, anda kena pastikan dalam savings punya
                   duit... If Savings x banyak tapi KWSP banyk ok juga, ada juga option cari rumah yang 
                   harga jualan lebih rendah dari harga market price, so masa buat loan bolehla minta
                   tolong bankers adjustkan loan dapatla cover loan anda.

              3. Cari Bank Offer yang terbaik

                  Tapi kebanyakan bank lebih kurang sama je, Tips memilih bank nanti dikongsikan
                  *berdasarkan pengalaman saya, jika silap harap dibetulkan. Kalau boleh cari Banker yang
                  senang runding, sbb apa-apa anda senang rujuk dengan mereka.


            4. Bila da tahu lokasi, Loan, bank Sediakan dokumen yang lengkap
            
                Pastikan dokumen lengkap sebab senang la kerja bankers, lagipun x la makan masa
                yang lama nk approve.. jangka masa loan approve dalam 3 minggu jika x ada masalah...


Ok untuk Fasa 1, ni dulu rasanya, nanti saya kongsikan cerita bagaimana jika company anda tidak mencarum KWSP, Jika anda bekerja site, staff dalam pejabat x pick up call, inshaAllah saya boleh berkongsi cerita dan pengalaman saya sepanjang tempoh saya membeli rumah sehingga saya menandatangani S&P A (sales and Purchase Agreement )

Fasa 2, akan disusuli kemudian ok, beli rumah memang leceh tapi tula asset kita, ramai tanya kenapa saya x mahu beli kereta, memang mampu saya nak bayar monthly installment tapi saya selalu memegang prinsip : BIAR RUMAH BESAR, SELESA, Senang oarang nak datang, dari kereta yang Makin hari Makin menjadi BESI BURUK yang JATUH NILAINYA.

                                                                 hugs,
                                                               yaya

No comments:

Post a Comment